Friday 12 August 2011

Peringatan yang Lucu

Assalamualaikum.salam sayidul aiyam sumer..^__^

Sempena hari mulia di bulan mulia neyh, nk kasi peringatan a.k.a. tazkirah cket bt ingatan dri neyh yg alpa, dan jugak utk kwn2 sumer. slalu kalo sbut tazkirah neyh,mulela trbayg kt kpla kte "ai,bdk neyh nk jdik pak ostad pulak!""wat2 alim plak,ilmu bru stkt fardu ain nk ngajar org".kalo ade trlintas cm2,istighfarla byk2 ye?mgkin sbb Allah tu sbnrnya sgt syg kt kte,sbb tu de smpaikan peringatanNya dr lidah org2 yg kte sndiri x jangka,cthnyer diri neyh.tp mcm hadis Rasul junjungan kte,"sampaikanlah driku walau spatah ayat", so bgla peringatan pd dri sndri dan jgak kwn2 seIslam kte,nk2 di bulan Ramadhan pnh berkat neyh.moga sume brlapang dada dan trima teguran dgn hati trbuka,walaupun trg2 mende tu kne tpat ats btg hdung korg yg mancung2 tu..hehe..



:::LUCU YA?::



Lucu ya,
duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.   

Lucu ya,
45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bolasepak.

Lucu ya,
betapa lamanya 2 jam berada di Masjid, tapi betapa cepatnya  2 jam berlalu saat menonton wayang di panggung.  

Lucu ya,
susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa atau solat, tapi bertapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu dengan  kawan-kawan / pakwe / makwe.    

Lucu ya,
betapa seruan dan teriakan yang perpanjangan waktu pertandingan pasukan bola jadi kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila imam soat Tarawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.     

Lucu ya,
susah sangat baca  Al-Quran 1 juz saja, tapi majalah hiburan dan novel best-seller 100 halaman pun habis dilahap.    

Lucu ya,
orang-orang berebut paling depan untuk menonton bola atau konsert, dan berebut cari saf paling belakang bila sembahyang Jumaat supaya boleh cepat keluar.   

Lucu ya,
kita perlu undangan seawal 3-4 minggu sebelumnya untuk majlis ilmuan supaya boleh dimasukkan di agenda kita, tapi untukacara lain  seperti menonton wayang, annual dinner atau high tea jadual kita boleh diubah sekelip mata.

Lucu ya,
susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah, tapi mudahnya  orang menyertai dan menyebar gossip.   

Lucu ya,
kita begitu percaya pada yang dikatakan di e-mail layang di internet, tapi kita sering mempertanyakan apa yang dikatakan Al-Quran.     

Lucu ya,
semua orang inginkan masuk syurga tanpa harus beriman,berfikir,berbicara ataupun melakukan apa-apa.    

Lucu ya,
kita boleh mengirimkan ribuan jokes dan surat berantai via email, tapi bila mengirim yang berkaitan dengan ibadah sering mesti berfikir dua-kali.    

LUCU TAK?      

heheheheheeeeeeeee............Tepuk dada, tanyalah hati & imann......

"Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mu'min bahawa sesungguhnya bagi mereka kurnia yang besar dari Allah." (QS33:47)


 "Jangan dilihat siapa yg menyampaikan (kebaikan) akan tetapi lihatlah akan apa yg disampaikannya"
Wallahua'alam. Pen off! ^__^

2 comments:

Para Pengikut

TINGGALKAN JEJAK ANDA

Kotak Pencari